- Detta ämne har 6 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 12 år, 2 månader sedan av Byggmentor – Redaktör.
- FörfattareInlägg
- KrilleDeltagare
Har en del små och stora renoveringar på gång, största projektet är en badrumsrenovering. Helst skulle jag vilja lägga denna nästa år men är lite orolig över ROT-avdraget – kan man se någonstans om det sträcker sig även över 2012? Man tycker ju att det borde flaggas ordentligt om det skulle försvinna.
Är det så att det försvinner blir det nog att fixa badrummet redan i år för att inte sumpa avdraget.
IvanhoeDeltagareQuote:Citat från Krille på 2011-07-11 08:44
Har en del små och stora renoveringar på gång, största projektet är en badrumsrenovering. Helst skulle jag vilja lägga denna nästa år men är lite orolig över ROT-avdraget – kan man se någonstans om det sträcker sig även över 2012? Man tycker ju att det borde flaggas ordentligt om det skulle försvinna.Är det så att det försvinner blir det nog att fixa badrummet redan i år för att inte sumpa avdraget.
Du kan utan problem vara lugn, inte en chans att de skulle ta bort eller ens ändra Rot-avdraget så här kort inpå nästa år. Tror inte något händer med Rot förrän möjligen om det blir regerings-skifte.
VilleDeltagareDet enda som de tittar närmare på är hur väl fakturamodellen funkar, men det är nog bara en utredning 2012, ändras något lär det inte slå igenom förrän 2013: https://byggmentor.se/rot-avdrag/rot-avdraget-minskar-skillnad-mellan-vitt-och-svart/.
Tror det finns en rätt så bred enighet politiskt om att rotavdraget fungerar väl men man kommer nog arbeta mer aktivt mot fusk framöver, det skarvas säkert både här och där med rot…
Byggmentor – RedaktörKeymasterBland annat skriver Byggmentor idag om att Folkpartiet vill höja avdraget från 50 000 kr/person och år till 100 000 kr/person och år. Är väl tveksamt om det i så fall slår igenom redan 2012, men värt att hålla ögonen på. Vad tycker ni om det förslaget? Mer här: https://byggmentor.se/nyheter/rot-avdraget-hamnar-utomlands/
RadoDeltagareLäste att ROT-avdragets utnyttjande avtagit något under 2011. Eftersom det varit en sådan succé hittills tycker jag att avmattningen borde öppna upp för utökat ROT-avdrag 2012, eller 2013, antingen att det blir större (t.ex. 100 000 kr per person) eller att det omfattar fler förändringar/förbättringar för hemägare. särskilt viktigt att stimulera detta när ekonomin går knackigt.
SallyKanelDeltagareDet finns inget som tyder på att ROTavdraget skulle avskaffas, inte än på många år iallafall. Om något tror jag snarare att oddsen talar för en utveckling av avdraget, för att omfatta fler områden och tjänster. jag tror de flesta är överens om att ROTavdraget föll väl ut, även de från politiskt håll som var kritiska när det infördes.
Byggmentor – RedaktörKeymasterFör er som inte upptäckt det än så har vi nu publicerat en artikel om ROT-avdraget 2012: https://byggmentor.se/rot-avdrag/allt-du-behover-veta-om-rot-avdraget-2012/
Nästa veckar kommer listan över ROT-arbeten som gäller (och vissa som inte gäller) 2012!
- FörfattareInlägg