Hantverkare: Klagomål och varningsflaggor
Tyvärr är klagomål på hantverkare fortfarande i topp när Konsumentverket presenterar resultaten från en undersökning av svenskarnas tjänsteköp. Diskutera gärna ämnet under artikeln.
”Svarta listan” för hantverkare
Ja, ska man tyda Konsumentverkets statistik så är det en hel del hantverkare som ska svartlistas, med tanke på att denna yrkesgrupp fortfarande är i topp när det gäller klagomål. Statistiken för 2012 visar tydligt att även om de allra flesta hantverkare är duktiga och seriösa så sker det varje år flera tusen hantverkaruppdrag som inte slutar lyckligt.
Även om området för TV-, telefon- och Internetabonnemang växer snabbt och får flest antal enskilda klagomål så är det fortfarande aktörer som tillhandahåller hantverkartjänster som är ”värst i klassen”, tätt följt av bilhandlare som kanske lovar mer än de kan hålla. Hantverkare och bilhandlare ses av konsumenterna som de värsta att ha att göra med.
Under 2012 var drygt 17 procent av svenskarnas klagomål riktade mot hantverkare och byggare och över 20 procent riktade sig mot TV, telefoni och Internet. Anna Lindström, jurist på Konsumentverket säger så här i ett filmat uttalande på deras hemsida:
– För TV, telefoni och Internet är det framför allt långa bindningstider som är problemet. Man kan alltid ta hjälp av sin lokala konsumentvägledare i kommunen.
Men hur går man då tillväga för att klaga på en byggfirma, snickare, målare eller annan hantverkare? Häng med!
Så klagar du på en hantverkare eller byggfirma
Har du själv drabbats av en slarvig eller oseriös hantverkare (berätta gärna om det i kommentarsfältet)? Detta är stegen du i tur och ordning bör vidta när du anlitat hantverkare och inte är nöjd med fakturan, resultatet eller något annat i er transaktion och vill klaga samt få upprättelse:
- Hänvisa till avtal. Har ni skrivit avtal (vilket du alltid bör göra) är det detta som gäller, och vill hantverkaren inte följa det så är det denne som är ”boven” i dramat.
- Försök komma överens. Även om det kan kännas surt att kompromissa när resultatet inte blir som du önskar så kan det kanske gå att hitta en lösning på din dispyt med hantverkaren utan att vidta rättsliga åtgärder. Detta kan spara dig tid i slutändan, som kanske är mer värt än problemet ni träter om.
- Finns inget avtal blir det knivigare, men som konsument har du alltid skydd av konsumenttjänstlagen. Läs på om den och hänvisa till den i dialogen med hantverkaren.
- Fungerar inget av ovanstående bör du vända dig till konsumentvägledaren som finns i varje kommun i Sverige. De kan hjälpa dig med nästa steg.
- Därefter kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, deras beslut brukar följas av seriösa hantverkare som är anslutna till en branschorganisation.
- I sista hand kan du driva en process mot företaget i fråga i tingsrätten, men då kan du också åka på att betala rättegångskostnaderna. Denna metod bör du alltså i största möjliga mån undvika.
Läs gärna vidare i vår guide till att anlita en seriös byggfirma, samt vår artikel om den eviga frågan ”Göra själv eller köpa tjänst?” Berätta gärna om egna erfarenheter av bra eller dåliga hantverkare här nedanför i diskussionsfältet.
1 Kommentar
Hej,
Vi råkade nyligen ut för en mycket oseriös hantverkare. 2019 bestämde vi en friggebod som skulle levereras i moduler och monteras på plats. Monteringen skulle enligt uppgift ta 3-4 dagar. Efter mer än två månader fanns ett ofärdigt vrak på tomten. Vi tog då in en besiktningsman som dömde ut bygget med en mycket lång lista fel. Därefter upphörde mer eller mindre kontakten med byggaren. Det sa helt enkelt att besiktningsmannen hade fel. Efter ytterligare en besiktningsman/byggingenjör och 6 månader så var vi tvungna att riva vraket. Stor varning för Gunnars Såg eller Studio Gul som de ibland kallar sig. Undvik Gunnarssåg till varje pris.